Koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia
Nowoczesne biurowce "zbliżają" się w ekspresowym tempie w kierunku terenu stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Niestety, ale na samej stacji panuje architektoniczne status quo pamiętające czasy minionej epoki. Tego rodzaju teren w większości światowych metropolii zabudowany jest budynkami wielofunkcyjnymi, w których perony i kasy stanowią jedność funkcjonalną z biurami, sklepami, hotelami, restauracjami, a nawet z apartamentami. Nowoczesne centra komunikacyjne przypominają współczesne lotniska.
Czy teren zajmowany przez stację Warszawa Zachodnia ma szanse stać się takim "lotniskiem"? Zapewne tak, o czym świadczy koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia, której autorem jest Tomasz Smol.
Koncepcja zakłada stworzenie wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego najnowszej generacji, integrującego wszystkie istniejące i planowane systemy komunikacyjne Warszawy:
Ze względu na swoje znaczenie oraz skalę oddziaływania w przestrzeni , obszar Dworca Zachodniego jest jednym z terenów o największym potencjale inwestycyjnym, zarówno w skali miasta jak i państwa.
Założenie dworcowe prezentowane w koncepcji uzupełnione jest o rozbudowany program usługowo-handlowy, biurowy oraz przestrzenie publiczne. Budynek pełniłby rolę flagowego obiektu rewitalizacji urbanistycznej zdegradowanych obszarów sąsiadujących oraz stanowi zachodnią "bramę" do miasta.
Obiekt łączyłby sąsiednie dzielnice przedzielone szerokim pasmem terenów kolejowych i arterii komunikacyjnych oraz dzięki swojemu charakterystycznemu wyrazowi architektonicznemu może stać się wizytówką miasta.
Koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia to dyplom magisterski obroniony przez Tomasza Smola w listopadzie 2012 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej pod przewodnictwem promotorów: dr inż. arch. Anny Wierzbickiej oraz mgr inż. Grzegorza Stiasnego.
źródło: torowy.blogspot.com