Blog Torowy - blog pasjonatów kolejnictwa

Koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia

Nowoczesne biurowce "zbliżają" się w ekspresowym tempie w kierunku terenu stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Niestety, ale na samej stacji panuje architektoniczne status quo pamiętające czasy minionej epoki. Tego rodzaju teren w większości światowych metropolii zabudowany jest budynkami wielofunkcyjnymi, w których perony i kasy stanowią jedność funkcjonalną z biurami,  sklepami, hotelami, restauracjami, a nawet z apartamentami. Nowoczesne centra komunikacyjne przypominają współczesne lotniska.

 

Czy teren zajmowany przez stację Warszawa Zachodnia ma szanse stać się takim "lotniskiem"? Zapewne tak, o czym świadczy koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia, której autorem jest Tomasz Smol. 

 

Koncepcja zakłada stworzenie wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego najnowszej generacji, integrującego wszystkie istniejące i planowane systemy komunikacyjne Warszawy:

  • trzecią linię Metra Warszawskiego, 
  • stację końcową Kolei Dużych Prędkości, 
  • brakujące połączenie tzw. Małej Obwodnicy Kolejowej dla Szybkiej Kolei Miejskiej, 
  • pętlę tramwajową dla połączenia Warszawa Zachodnia-Wilanów, 
  • linię tramwajową łączącą dzielnicę Ochotę i Wolę poprzez Dworzec Zachodni, 
  • parking systemu Parkuj i Jedź, 
  • pętlę autobusową oraz dworzec centralny PKS. 

Ze względu na swoje znaczenie oraz skalę oddziaływania w przestrzeni , obszar Dworca Zachodniego jest jednym z terenów o największym potencjale inwestycyjnym, zarówno w skali miasta jak i państwa. 

Założenie dworcowe prezentowane w koncepcji uzupełnione jest o rozbudowany program usługowo-handlowy, biurowy oraz przestrzenie publiczne. Budynek pełniłby rolę flagowego obiektu rewitalizacji urbanistycznej zdegradowanych obszarów sąsiadujących oraz stanowi zachodnią "bramę" do miasta. 

Obiekt łączyłby sąsiednie dzielnice przedzielone szerokim pasmem terenów kolejowych i arterii komunikacyjnych oraz dzięki swojemu charakterystycznemu wyrazowi architektonicznemu może stać się wizytówką miasta.

 

Koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia to dyplom magisterski obroniony przez Tomasza Smola w listopadzie 2012 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej pod przewodnictwem promotorów: dr inż. arch. Anny Wierzbickiej oraz mgr inż. Grzegorza Stiasnego. 

 

źródło: torowy.blogspot.com