Serwis informacyjny nieruchomości stołecznych - Property24.pl

Marvipol i JSK Architekci chcą odmienić Dworzec Gdański

 

23 sierpnia br. Grupa Kapitałowa Marvipol przekazała spółce Polskie Koleje Państwowe kompleksowy projekt zagospodarowania warszawskiego Dworca Gdańskiego i terenów do niego przylegających. Koncepcja została przygotowana przez pracownię JSK Architekci.

 

Projekt zakłada rewitalizację całego kwartału w otoczeniu Dworca Gdańskiego. Projektanci chcą nadać temu miejscu nowy charakter. Pojawią się budynki z przeznaczeniem mieszkalnym i biurowym oraz plac miejski z kawiarniami i infrastrukturą sprzyjającą wypoczynkowi. Dzięki nowoczesnemu zintegrowaniu stacji kolejowej z metrem, przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz wypożyczalnią rowerów Veturilo, będzie ono optymalnie skomunikowane z resztą miasta. Łączny koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.

Od czerwca br. trwa, prowadzona przez PKP SA, procedura rokowań mająca na celu wybór koncepcji zagospodarowania warszawskiego Dworca Gdańskiego i terenów do niego przylegających. – Wiedzieliśmy, że bierzemy udział w tym konkursie po to, aby zaproponować unikalny projekt, stworzony przez najlepszy możliwy zespół. Wspólnie z JSK Architekci, Tomkiem Smolem i Towarzystwem Projektowym założyliśmy, że celem naszej pracy jest zlikwidowanie białej plamy na mapie stolicy, jaka powstała wokół obecnego dworca. Chcemy dać temu miejscu nowe życie, proponując nie tylko wyróżniający się architektonicznie i funkcjonalnie nowy dworzec, ale także budynki o charakterze biurowym i mieszkalnym, z atrakcyjnie zagospodarowaną przestrzenią wokół nich. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, jakie powstanie wokół dworca, ma być rozwiązaniem miejskim nowego typu, opartym nie o zaprojektowanie kolejnych parkingów dla samochodów, ale o wygodną komunikację miejską, wykorzystującą zarówno kolej i metro, jak również autobusy, tramwaje i rowery. Obecny dworzec znajduje się poza komunikacyjnym kręgosłupem miasta a nasza propozycja zakłada nie tylko przywrócenie mu dawnej roli, ale także zapewnia, że będzie on sam na siebie zarabiał– podkreśla Maciej Gnoiński, odpowiedzialny za udział Marvipol SA w konkursie.

Maciej Gnoiński przekonuje, że łącząc funkcje mieszkalne i komercyjne w projekcie realizowanym na terenach przylegających do dworca, PKP i deweloper tchną nowe życie w rejon Dworca Gdańskiego. – Jesteśmy świadomi niebagatelnego wpływu projektu Dworca na kierunek rozwoju tej części Warszawy. Mamy duże doświadczenie w rewitalizacji terenów postindustrialnych, przywracaniu ich miastu i jego mieszkańcom. Umiejętne połączenie części mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 35 000 m2 z obiektami biurowymi o powierzchni ok. 55 000 m2 sprawi, że teren ten nie stanie się „zagłębiem biurowym”, wymierającym po godzinach pracy, a w pełni funkcjonalnym kwartałem Warszawy – zaznacza Gnoiński.

Sposób ukształtowania bryły budynku dworca podkreśla trzy najważniejsze wejścia do budynku, a tym samym forma dworca odzwierciedla jego funkcjonowanie. Zasadą tą kierowali się Romanowicz i Szymaniak przy projektowaniu swoich obiektów. Projekt nawiązuje również do detalu architektonicznego obecnie istniejącego dworca Warszawa Gdańska, m.in. poprzez zastosowanie charakterystycznych podziałów zestawów szklanych. Na każdej z trzech elewacji budynku umieszczona jest nazwa stacji, w formie dotychczas znanego Warszawiakom szyldu.

- Projektowany dworzec jest najistotniejszym elementem założenia przestrzennego zlokalizowanego w pobliżu stacji Warszawa Gdańska. Budynek dworca sąsiaduje z budynkami biurowymi i mieszkalnymi umiejscowionymi w pobliżu nowoprojektowanego placu miejskiego. Przyziemia budynków pełnią funkcje usługowe oraz przylegają bezpośrednio do placu i pierzei ulic. W pobliżu dworca przewidziano parking typu „kiss and ride” oraz postój dla taksówek, a sam dworzec otaczać będą stacje systemu rowerów miejskich Veturilo oraz stojaki dla rowerów prywatnych. Dworzec od strony głównego placu otoczony będzie m.in. ogródkami kawiarniano-restauracyjnymi, sprzyjającymi spędzaniu czasu wolnego w tej okolicy – opisuje Mariusz Rutz, członek zarządu JSK Architekci.

Koncepcja architektoniczna nowego Dworca Gdańskiego nawiązuje do cenionych obiektów dworcowych powojennego modernizmu autorstwa Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, obsługujących stacje kolejowe na linii średnicowej w Warszawie. Jak podkreśla młody architekt Tomasz Smol, doceniony kilka miesięcy temu za opracowanie koncepcji nowego Dworca Zachodniego, architektura projektowanego dworca Warszawa Gdańska opiera się na charakterystycznej dla projektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka zasadzie, w której konstrukcja budynku jest integralnym elementem projektu oraz wpływa bezpośrednio na wyraz architektoniczny obiektu, a sam układ konstrukcyjny jest prosty i czytelny. – Dach dworca zaprojektowano w konstrukcji wielokrzywiznowej i ukształtowano według tych samych zasad konstrukcji, które były stosowane w projektach dworców na linii średnicowej. Nawiązanie to jest twórczym przetworzeniem tych pomysłów z dodaniem cech i możliwości architektury współczesnej. Co ważne, nasza koncepcja dworca współgra kompozycyjnie z istniejącymi wiatami wyjściowymi obsługującymi przystanki tramwajowe, autobusowe i stację metra autorstwa pracowni APA Kuryłowicz&Associates oraz z wiatami zrealizowanymi na peronach kolejowych – podkreśla Smol.

 

źródło: Property24.pl