Portal informacyjny - Wyborcza.pl - Warszawa

Dworzec Warszawa Zachodnia
Wyborcza Warszawa Tak moglby wygladac Dw. Zachodni. Ultranowoczesna wizja

Tak mógłby wyglądać Dworzec Zachodni. Ultranowoczesna wizja

W dniu, kiedy PKP z dumą ogłosiła plany nowego kompleksu biurowego na Dworcu Zachodnim, swoją wizję przedstawił też student Politechniki. Zamiast małego dworczyka proponuje zintegrowany węzeł transportowy.

 

Swoją pracę Tomasz Smol obronił na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w piątek. Praca została doceniona, otrzymała najwyższą ocenę, celującą. Na wizualizacjach w miejscu Dworca Zachodniego widzimy zintegrowany węzeł komunikacyjny najnowszej generacji. Głównym elementem jest zadaszony szklany pasaż, biegnący od Al. Jerozolimskich do ul. Tunelowej na Woli. Łączy on przystanki autobusowe, nową trasę tramwajową między Ochotą a Wolą i stację III linii metra z nowym dworcem i wieżowcem w miejscu obecnego pawilonu od strony Tunelowej. Węzeł uwzględnia też powstanie dodatkowego połączenia kolejowego pozwalającego domknąć kolejową obwodnicę (łączącego linię średnicową z torami wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia) oraz pętlę tramwajową i autobusową wraz z parkingiem P&R. Prowincjonalne perony dworca zmieniłyby się w stację końcową Kolei Dużych Prędkości.

 

To propozycja, w której przestrzenie dworcowe przeplatają się z funkcjami usługowo-handlowymi i biurowymi. Szkoda byłoby projekt "schować do szuflady", gdyż poświęciłem na niego prawie 9 miesięcy - mówi autor koncepcji. - Przez ten projekt można pokazać zarządcom i spółkom kolejowym, samorządowi i mieszkańcom wizję całościową, bez myślenia wycinkowego ze stworzeniem jedynie wiaty wejściowej do tunelu podziemnego dworca. To miejsce jak mało które w Warszawie ma ogromny potencjał rozwojowy, a sam obiekt powinien stać się wizytówką Warszawy - dodaje Tomasz Smol.

 

Według planów PKP i spółki HB Reavis, ogłoszonych w piątek, Dworzec Zachodni ma zostać zmarginalizowany do niewielkiej sali z kasami z przejściem podziemnym na perony. Powstanie kosztem 6 mln zł i ma liczyć 1,3 tys. m kw. Nad nim zostaną wybudowane dwa wielkie biurowce. Nowa część dla podróżnych ma być gotowa na początku 2015 r. Rok później ma być gotowy pierwszy biurowiec, a w 2018 r. drugi. PKP, które wniosły grunt, tworzą z firmą HB Reavis spółkę celową do realizacji inwestycji. Po jej ukończeniu kolej sprzeda swoje udziały.

 

AUTOR: mp, warszawa.gazeta.pl